uutinen

UUTINEN | TURUN SANOMAT |

Suomen paras ruokamatkailutuote löytyy helsinkiläisravintola Olosta

Helsingissä toimivan ravintola Olo Creative Kitchenin klassikkomenu Matka on valittu Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi 2017.  Valinnan teki Hungry for Finland – kansallisen ruokamatkailukilpailun arviointiryhmä. Kaikkiaan kilpailuun osallistui 73 korkeatasoista ehdokasta ja voittajat paljastettiin keskiviikkona 6.9.

”Tuote on taitavasti toteutettu vuorovaikutteinen elämys, jossa yhdistyvät innovatiivinen toteutus, visuaalisuus ja erinomaiset maut – jokainen yksityiskohta on mietitty. Tuote on noin 15 ruokalajin maistelukokonaisuus, jonka valmistusta voi seurata ja samalla keskustella keittiömestareiden kanssa. Menu Matkassa toteutuvat ravintoloitsija Jari Vesivalon lapsuusmuistot ja mahdollisimman lähellä tuotetut sesongin raaka-aineet. Perinneruokien ja -menetelmien modernisointi ja ruokiin liittyvä tarinallisuus ovat olennainen osa menua. Keittiömestareiden ja tarjoiluhenkilökunnan vuorovaikutus on aitoa vieraanvaraisuutta niin kotimaisille kuin kansainvälisille asiakkaille – palvelupolku toimii hyvin”, arviointiryhmä toteaa.

Ravintola Olo on Pekka Terävän, Petri Lukkarisen ja Timo Sailaman vuonna 2006 perustama ravintola, joka toimii Helsingin keskustassa Pohjoisesplanadilla, Kauppatorin varrella. Olo on palkittu yhdellä Michelin-tähdellä. Tähden Olo sai vuonna 2011 ja on pitänyt sen siitä lähtien.
Olon ravintoloitsijoina toimivat myös Katja Henttunen ja Jari Vesivalo.
Palkittu Matka-menu maksaa ilman juomia 113 euroa.

 

Lisäksi palkittiin kolme merkittävää ruokamatkailutekoa:

Hotelli Punkaharju, sienet ja yrtit
Pieteetillä uudistetussa, historiallisessa Hotelli Punkaharjussa ja kansallismaisemassa toteutettava sieni- ja yrttiviikonloppu. Tuote toteutetaan huippuasiantuntijoiden opastuksella sieniä ja yrttejä tunnistaen ja keräten. Asiakas saa moniaistisen, tarinoilla höystetyn luontokokemuksen, saa tietoa luonnosta, sienistä, yrteistä sekä oppii valmistamaan saalistaan erilaisia aterioita. Viikonloppu huipentuu viiden ruokalajin sieni-illalliseen.

  Fiskarsissa artesaanijuomatuottajien opastettu kierros: Fiskarsin panimo, Kuura Cider ja Ägräs Distillery
Kierroksella tutustutaan eri juomatuotteiden valmistukseen, raaka-ainehankintaan ja markkinointiin. Kierrokseen kuuluu myös tuotteiden maistelua. Raaka-aineet, omenat ja villiyrtit ovat läheltä. Villiyrttien poimimiseen on koulutettu paikallisia henkilöitä.

Skördefesten, vuosittaiset sadonkorjuujuhlat Ahvenanmaalla
Tapahtumassa vierailee noin 15.000 henkilöä, niin saaren asukkaita kuin myös matkailijoita Ruotsista, Suomesta ja Venäjältä. Vieraat tutustuvat saaren raaka-ainetuotantoon ja perinteisiin. He myös maistelevat tuotteita. Skördefesten pidentää matkailusesonkia. Se on ahvenanmaalaisten yrittäjien yhteinen tapahtuma, jonka toteuttamiseen osallistuu noin tuhat henkilöä.

 

Kilpailussa jaettiin myös kaksi kunniamainintaa

SMAKU, porvoolaisten ravintoloiden yhteinen ruoan ja juoman elämyksellinen makumatka opastettuna kävelykierroksena. Ravintoloiden SMAKU-annosten lomassa opas kertoo ravintoloista, raaka-aineista, ruokakulttuurista ja Porvoon historiasta.
  
Studioravintola Tundra, Kuusamo.  Ravintolan ruokatuote perustuu alueen villiruokaan ja villiyrtteihin. Keittiömestari on myös keraamikko. Molemmat käsityöammatit yhdistyvät ravintolassa. Asiakkaan yllättäminen positiivisesti on yrittäjä Jarmo Pitkäsen perusfilosofia.

 

Kilpailijoiden arvioinnissa kiinnitettiin huomiota asiakaslähtöisyyteen, paikallisuuteen ja tarinoihin, lähiruokaan, elämyksellisyyteen, yhteistyöhön, liiketoiminnallisuuteen, kannattavuuteen sekä monipuolisuuteen myynti- ja markkinointikanavien käytössä.

Ruokamatkailun kehittäminen on keskeinen matkailun kehittämiskohde. Kilpailulla rohkaistaan ruokaan ja matkailuun liittyviä verkostoja kehittämään uutta, paikallisuuteen perustuvaa ruokamatkailutarjontaa. Kilpailuun haettiin yrityksiä ja yhteisöjä, jotka ovat innovatiivisia ruokamatkailun edelläkävijöitä. Kilpailu on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

Ruokamatkailun trendeissä ovat käsityöläisyys ja paikalliset raaka-aineet vahvasti mukana. Perinteitä ja historiaa hyödynnetään muun muassa makumuistoissa. Elämyksellisyys ja asiakkaan oppiminen ovat keskiössä. Juomakulttuuri on noussut vahvasti mukaan ruokamatkailuun.

Kilpailun toteuttajia ovat maa- ja metsätalousministeriö, Visit Finland (Finpro) ja MTK. Kilpailua koordinoi Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.

Kommentoi