uutinen

UUTINEN | HELI NIEMINEN |

Pro-palkinnot: paras innovaatio oli The Box, lehdistön suosikki Raision ABC:n Iiro Ala-Mutka

Iiro Ala-Mutka (vas.) ja The Box -työryhmä palkittiin Pro-gaalassa. Kuvat: Aromi
Iiro Ala-Mutka (vas.) ja The Box -työryhmä palkittiin Pro-gaalassa. Kuvat: Aromi

Torstai-iltana järjestetyssä Pro-gaalassa palkittiin suomalaisen ravintolamaailman huippuja. Tänä vuonna jaettiin ensimmäistä kertaa tunnustuspalkinto myös ravintola-alan parhaalle innovaatiolle, ja voittajaksi nousi The Box -elämyskonsepti, joka on kehitetty Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa.

The Box tutkii ja tuottaa siirrettäviä elämyksiä. Palkinnon vastaanottivat idean isä ja The Boxin projektipäällikkö, tutkija Pasi Tuominen ja Haaga-Helian viestinnän lehtori Eeva Puhakainen.
Sarjassa olivat ehdolla myös Hävikkiruokaravintola Loop ja Ravintolaryhmä Oy.

– The Box -konsepti tuo ravintolakäynteihin entistä enemmän elämyksellisyyttä, mikä puolestaan lisää ravintolapalveluiden kysyntää houkuttelevuuden kasvun myötä. Näin se tekee hyvää paitsi ravintoloiden liiketoiminnalle myös Suomen taloudelle, sillä ravintola-ala on iso työllistäjä. Uskon, että The Boxista on uudeksi vientituotteeksi, kun se otetaan yhä useammassa paikassa käyttöön, kiittelee tuomariston puheenjohtajana toiminut Antellin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Pro-tunnustuspalkintoja jaettiin 15 sarjassa, ja voittajat valitsi arvovaltainen tuomaristo. Ammattitaidon lisäksi valinnassa painotetaan esikuvallisuutta, vastuullisuutta ja asennetta.

Lisäksi lehdistö palkitsi ehdokkaiden joukosta oman suosikkinsa, ja hän oli Raision ABC:llä työskentelevä Iiro Ala-Mutka. Hänen toimenkuvaansa kuuluvat myynninjohtaminen ja asiakaspalvelu eri pisteissä. Kassatyöskentelyn lisäksi hän muun muassa paistaa hampurilaisia.

Lehdistöraati halusi valinnallaan muistuttaa siitä, että suurin osa asiakaspalvelukokemuksista tapahtuu muualla kuin huippuravintoloissta – ja Helsinki-kuplan ulkopuolella. Hyvä asiakaspalvelu on tärkeää kaikkialla.

Liikenneasemat ovat suomalaisille myös merkittäviä kohtauspaikkoja, ja niitä on viime vuosina kehitetty voimakkaasti. Tärkeässä roolissa tällöin on juuri osaava henkilökunta.

Ala-Mutka on selvästi jäänyt asiakkaiden mieliin, sillä hänen pro-ehdokkutensa oli keränyt asiakkailta huikean määrän – printattuna 10 sivua – perusteluja ja kehuja.
Yksi palautteista oli ytimekkäästi: ”ylivoimaisesti paras kohtaamani asiakaspalvelija”.

Ala-Mutka oli voitostaan täydellisen yllättynyt ja erittäin onnellinen.

Pro-ehdokkaina oli Ala-Mutkan lisäksi kolme muuta henkilöä Turun alueelta eri sarjoissa.

Kommentoi