uutinen

UUTINEN | HELI NIEMINEN |

Pop up -kuppikakkuja keskellä kaupunkia

Kampaus tai hiustenleikkuu viidellä eurolla, kuppikakkuja kolmella. Opiskelijoiden pop up -yrityksissä hinnat eivät päätä huimaa.

 

Turun ammatti-instituutin opiskelijoiden toteuttamat pop up -yritykset täyttävät tämän viikon ajan osan Eerikinkadun ja Aninkaistenkadun kulmassa sijaitsevasta tilasta. Yksi vetävimmistä tarjouksista on se, että kampaamoalan opiskelijat siistivät hiuksia ja tekevät pikakampauksia viidellä eurolla. Vieressä kauneudenhoitoalan opiskelijat puolestaan lakkaavat kynsiä ja tekevät intialaisia päähierontoja, hinnat ovat viiden ja kymmenen euron välillä. Lisäksi myynnissä on myös muun muassa opiskelijoiden tekemiä puutuotteita, kangaskoreja ja -pussukoita sekä keittiövälineitä.

Suun saa makeaksi kuppikakkuja tarjoilevassa Muffcup -yrityksessä. Sitä pitävät opiskelijat Petra Vahtera ja Anna Sula. Ideana on, että asiakas saa valita haluamansa kuppikakun, yhdistää siihen toivomansa kuorrutteen ja sitten koristelut. Tarjolla on myös sekä gluteenittomia että laktoosittomia tuotteita.

Petra Vahtera (vas.) ja Anna Sula ovat ideoineet kuppikakkuja valmistavan yrityksen nimeltä Muffcup. TS/Timo Jakonen
Petra Vahtera (vas.) ja Anna Sula ovat ideoineet kuppikakkuja valmistavan yrityksen nimeltä Muffcup. TS/Timo Jakonen

 

Vahteraa ja Sulaa sparrasi koululla yrittäjyydestä kertomassa käynyt, MBakeryn perustaja Mikko Hietala.
– Hän kannusti meitä ja sanoi, että konseptimme on ihan täydellinen.

Paksua lompakkoa ei tässä kahvilassa tarvita, sillä kuppikakut maksavat kolme euroa, omatekoiset suklaakonvehdit euron ja makumarengit kymmenen senttiä.
Tämän viikon ajan toimivia opiskelijoiden yrityksiä on yhteensä seitsemän. Ideoita on sparrattu aiemmin tänä vuonna muun muassa yrittäjyysleirillä.

 

– Tämä on nuorille hieno mahdollisuus testata tuoteideaansa ja saada palautetta asiakkailta. Toivoisin vain, että saisimme vielä lisää asiakasvirtaa loppuviikon aikana, kertoo yrittäjyyskasvatuksen opettaja Anna-Maija Lassila.

Hän on koordinoinut hanketta yhdessä työparinsa Jaana Åkerroosin kanssa. Pop upit ovat osa Ammatti-instituutin Innostamo-hanketta, jossa kannustetaan nuoria yrittäjyyteen.

Opiskelijoiden pop upit ovat tällä viikolla osa Pop up Turkua. Se on Turun nuorkauppakamarin ideoima ja toteuttama hanke, jolla halutaan elävöittää Turun keskustaa ja lisätä sen vetovoimaa.

Kommentoi