uutinen

UUTINEN | TURUN SANOMAT |

Luomukahvin ja -lastenruokien myynti kasvoi viime vuonna 50 prosenttia

Luomun kysyntä Suomessa kasvoi aiempaa kiivaammin viime vuonna: luomuelintarvikkeiden myynti vähittäiskaupoissa lisääntyi 14 prosenttia. Kasvu oli selvästi vahvempaa kuin muutamina edellisvuosina. Se ylitti reippaasti myös koko päivittäistavarakaupan yhden prosentin kasvun vuonna 2016.

Pro Luomun arvion mukaan luomutuotteita myytiin päivittäistavarakaupassa yhteensä 273 miljoonalla eurolla vuonna 2016. Luomun markkinaosuus elintarvikemyynnin arvosta nousi kahteen prosenttiin. Arvio perustuu päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä kerättyihin tietoihin.

Luomumyynnin kova kasvu näkyi lähes kaikissa tuoteryhmissä. Eniten lisääntyi luomukahvin sekä luomulastenruokien myynti: kummassakin tuoteryhmässä kasvu oli huimaa 50 %:n luokkaa.

– Luomukahvien myyntiä on lisännyt tuotevalikoiman laajeneminen. Myös luomulastenruokien valikoima on varsin hyvä: tuoteryhmän kasvussa näkyy yleinen luomukulutuksen motiivi eli se, että lapsille halutaan tarjota puhtainta ja turvallisinta ruokaa, Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila arvioi.

Suurin luomutuoteryhmä oli viime vuonna sama kuin ennenkin: hedelmät ja vihannekset tuovat lähes viidenneksen luomumyynnistä. Myydyin yksittäinen luomutuote on edelleen banaani, jonka menekki lisääntyi viime vuonnakin merkittävästi.

Toiseksi suurin luomutuoteryhmä on maito, ja kolmantena on niin ikään kuluttajien kestosuosikki, kananmunat.

Aivan kananmunien kannoille on kuitenkin kirinyt uusi tuoteryhmä myynnin kovan kasvun siivittämänä: kuumat juomat -tuoteryhmä nousi viime vuonna luomukahvin vetämänä neljänneksi suurimmaksi luomutuoteryhmäksi. Myös maustamistuotteet myyvät hyvin luomuna, erityisesti kasviöljyt, liemivalmisteet ja mausteet.

2 vastausta artikkeliin “Luomukahvin ja -lastenruokien myynti kasvoi viime vuonna 50 prosenttia”

  1. FM eino palin

    Muistan lukeneeni suomalaisen tohtoritason elintarviketutkijan todenneen, että Suomessa kasvatetaan muutenkin niin puhdasta ruokaa että se on lähes luomua ilman luomumerkintää.

    Hänestä luomu on myyntikikka josta saadaan helposti trendi ja myyntikatetta. Kyllä hän suositteli päivässä mm puoli kiloa eri värisiä vihanneksia, liikuntaa ja riittävää 8 tunnin unta.

    Ei luomu tee terveysihmeitä, jos muuten elämäntavat kyseenalaisia.

    Luomuruokakin lihottaa jos syö luomua yliannoksia.

    Kuluttaja valitkoon ruokansa ja elämäntapansa, kuten haluaa. Ruokasuositukset pyrkit ohjeistuksineen terveelliseen hyvinvointiin, ei niitä ole pakko noudattaa. Se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle, niinpä.


Kommentoi