Turun Grillikunkut

MAINOSBLOGI | Turun Grillikunkut

Kasvisherkkuja grillissä

Kesä on kasvisten, hedelmien, marjojen ja yrttien parasta sesonkia. Kauden toisessa jaksossa Turun Grillikunkut näyttävät miten maan antimista syntyy grillissä kevyttä ja terveellistä, mutta myös ennen kaikkea herkullista syötävää!

 

Kirsin ja Jukan munakoiso-kesäkurpitsa-mozzarellatorni

kesäkurpitsaa

munakoisoa

mozzarellaa

suola, pippuri, öljy

 

Esivalmistelut: 15 min

Valmistus: 15 min

Grillausmenetelmä: suora

Grillin lämpötila: 180 astetta

 

Leikkaa kesäkurpitsasta ja munakoisosta noin puolentoista sentin levyisiä siivuja ja voitele ne öljyllä.

Valmistele grilli suoraa keskilämpöä varten. Grillaa kolmisen minuuttia molemmin puolin, kunnes viipaleet saavat kauniit raidat.

Kokoa torni grillatuista kasvisviipaleista sekä samankokoisista mozzarella siivuista.

Voit astettaa kootun tornin vielä hetkeksi vihannesritilälle ja grillata vielä muutamaksi minuutiksi kunnes juusto sulaa hieman. Lisää suolaa ja pippuria sekä koristele basilikalla.

Grillibataatit a la Sami

 

bataatteja

Pirkka fetajuustoa

Pirkka mieto punainen chili

kevätsipulia

öljyä ja suolaa

 

Esivalmistelut: 15 min

Valmistus: 20 min

Grillausmenetelmä: suora ja epäsuora

Grillin lämpötila: 180 astetta

Halkaise bataatit pituussuunnassa. Sivele niihin öljyä. Anna bataatin pintaan ensin hieman väriä kuumassa grillissä ja siirrä sitten epäsuoraan lämpöön kypsymään noin pariksikymmeneksi minuutiksi. Koverra kypsiä bataattateja hieman niin, että sisus irtoaa. Lisää bataattien päälle hienoksi hakattu chili kevätsipuli ja ripaus suolaa.

Wokki kauden vihanneksista

Käytä mieleisesiä kauden vihanneksia! Grillikunkut käyttävät  parsa ja kukkakaalia, paprikaa, porkkanaa, sekä Kirsin suosikkia hopeanaurista. Makua antamaan voit lisätä luomusitruunan mehua, valkoviiniä, luomuhunajaa ja sormisuolaa sekä lopuksi valitsemisiasi tuoreyrttejä!

Esivalmistelut 10 min.

Valmistus 40 min.

Grillausmenetelmä suora

Grillin lämpötila 180 astetta

Valmistele grilli suoraa keskilämpöä varten. Aseta wokpannu GBS®-ritilälle ja anna sen kuumeta 5–8 minuuttia. Kaada pannuun öljyä ja lisää vihannekset.  Paista vihanneksia kunnes ne ovat pehmenneet. Lisää lopuksi sitruunamehua, valkoviiniä, hunajaa sekä sormiasuola ja anna anna maustua vielä hetkisen.

DSC00510

Teron kaali-slicet

tuoretta kaalia

limepippuria ja öljyä

esivalmistelut 5 min.

valmistus 10 min

 

Grillausmenetelmä epäsuora

 

Grillin lämpötila 180 astetta

Leikkaa kaalista noin puolen sentin viipaleita. Sivele öljyllä ja ripottele limepippuria päälle.

Valmistele grilli epäsuoraa keskilämpöä varten (180 °C). Aseta vihannespannu grilliritilälle ja kypsytä kaalinviipaleita parin kolmen minuutin ajan molemmilta puolilta kunnes viipaleet ovat saaneet hieman väriä. Karamelisaatio antaa kaaliin mukavaa makeutta.

Melonipallogrilli

 

vesimeloni

pensasmustikoita

mansikoita

vadelmia

ananas

tummia ja vihreitä rypäleitä

varsiselleri

 

Halkaise meloni ja koverra puoliskot tyhjiksi. Koverra toiseen puoliskoon kolme reikää ja aseta niihin sellerinvarret grillin jaloiksi. ”Hiiliksi” käytä tummia rypäleitä. Tee ananaksesta, melonista, vihreistä rypäleistä marjoista vartaat, jotka voi asettaa hedelmägrillin päälle tarjoilua varten! Toisesta meloninpuoliskosta saat halutessasi grilliin kannen!

 

 

Jaksossa käytettävät grillit ja grillaustarvikkeet

 

Weber Summit kaasugrilli

Weber wokkipannu, Gourmet BBQ System

Weber grillivartaat

Weber vihannespannu

Kommentoi