Makuseutu

BLOGIT | Makuseutu

Työvoitto, Tahdonvoima, Yhteiselo – Saloniemen juustoilla on monta tarinaa

Metsäisen tien päässä häämöttävät punaiset rakennukset. Kolkutan tuvan oveen. Riitta Saloniemi avaa oven kasvoillaan ystävällinen hymy toivottaen minut tervetulleeksi. Pirttipöydän äärellä uppoudun tilan tarinaan.

Asiakkaat ovat entistä kiinnostuneimpia tuotteiden alkuperästä ja tuotantotavasta.
Asiakkaat ovat entistä kiinnostuneimpia tuotteiden alkuperästä ja tuotantotavasta. Kuva: Riitta Saloniemi

Haave oman yrityksen perustamisesta kyti pinnan alla pitkään. Kun Jouni ja Riitta Saloniemi löysivät tulevan Saloniemen tilan, oli unelma valmiina toteutettavaksi. Riitta kertoo, että usko omaan tekemiseen on ollut vahva heti ensi metreistä lähtien.

”Asioiden tekeminen eri tavalla on ollut avain menestykseen sekä toiminnan kasvattamiseen”, hymyilee Riitta. Oivallisena esimerkkinä tästä on Työvoitto – niminen juusto. Ensimmäiset kyytöt lypsivät juuri ja juuri 5 litraa maitoa, josta oli valmistettava vielä juustoakin. ”Ja juustoahan siitä tuli”, toteaa Riitta päättäväisesti naurahtaen.

Tekemällä oppii, sillä varsinaista koulutusta juustojen tekemiseen hän on saanut parin päivän verran. Sen lisäksi on tarvittu runsaasti näkemystä, kokeilunhalua sekä kykyä ajatella eri tavalla kuin muut.

Riitan omia suosikkeja ovat ennen kaikkea kuttu-gouda sekä valkosipuliveta. Keittiömestarit taasen arvostavat erityisesti tasokasta chévre -juustoa. Näiden lisäksi juustolan erikoisuuksiin kuuluu vuohenmaitojogurtti, joka soveltuu myös lehmänmaitoallergikoille. ”Tuotteesta onkin tullut menestys”, Riitta tuumii.

Asiakkaat ovat entistä kiinnostuneimpia tuotteiden alkuperästä ja tuotantotavasta. Nykyään on selkeästi nähtävissä kuluttajien vieraantuminen ruoantuotannosta.

”Antoisimpia hetkiä ovatkin tuote-esittelytilaisuudet, joissa voin itse kertoa asiakkaille omista tuotteista ja vaikuttaa näin asiakkaiden ostopäätökseen ja asenteisiin”, sanoo Riitta. Lisäksi, pienet kaupat ovat oivallisia tuotteiden puolestapuhujia, sillä näiden henkilökunta haluaa panostaa enemmän tuotteiden markkinointiin osana laadukasta asiakaspalvelua. Asiakkailta saa myös hyviä vinkkejä tuotekehitykseen, mm. chili-juusto on tullut toiveena asiakkailta, kun haluttiin erittäin voimakasta juustoa.

15 vuotta on kulunut nopeasti ympäripyöreitä päiviä tehdessä ja vasta viime aikoina Riitta on ottanut aikaa myös itselleen ja omille harrastuksille.

”Omasta jaksamisesta huolehtiminen on todella tärkeää. Minulle mieluisia harrastuksia ovat käsityöt sekä ratsastus”, vinkkaa Riitta.

Riitan ja Jounin lisäksi tilalla on kaksi ulkopuolista työntekijää, yksi navetassa ja toinen juustolassa. Jouni hoitaa navettatyöt ja Riitta on aktiivisesti mukana juustolan puolella. Itse juustojen valmistuksen lisäksi Riitalla kuluu paljon aikaa tuotteiden markkinointiin, myyntiin ja asiakasyhteydenpitoon.

Saloniemen tila valittiin vuoden 2014 luomuyrittäjäksi.
Saloniemen tila valittiin vuoden 2014 luomuyrittäjäksi. Kuva: Riitta Saloniemi

Tuotteita on myynnissä lounaissuomalaisissa kaupoissa. Tämän lisäksi pääkaupunkiseutu ja erityisesti Helsinki on keskeinen markkina-alue.

”Onpa kyselyitä tullut ihan ulkomaita myödenkin”, iloitsee Riitta. Pitkän linjan luomuyrittäjä sai viime vuonna erityistä huomiota, kun Saloniemen tila valittiin vuoden 2014 luomuyrittäjäksi. Kunniamaininta tuli Riitalle yllätyksenä ja on aikaansaanut lisänäkyvyyttä sekä uusia yhteydenottoja niin kuluttajilta kuin ammattiostajilta.

”Tuntuu hienolta, kun pitkäjänteinen työ huomioidaan!”

 

Terveisin Vilja

Kommentoi