Makuseutu

BLOGIT | Makuseutu

Prinsessakin herneen tuntee

Kasviproteiinilla kasvuun
Tiesithän että proteiinit ovat solujemme keskeisintä rakennusainetta? Ne suorittavat lähes kaikki solujen elintärkeät tehtävät liikkumisesta tiedon kulkuun ja vastustuskyvyn kehittymiseen. Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan proteiinia tulisi saada ravitsemuksesta päivittäin noin 10-20 % päivän kokonaisenergiansaannista. Suurimmalla osalla sekaravitsemusta käyttävistä proteiinien saanti täyttyy ongelmitta ja keskimäärin varsinaissuomalaisilla aikuisilla proteiininsaanti sijoittuu 17-18 E% väliin. Aikuisikäisten suomalaisten ravitsemuksessa proteiinista noin kolmannes tulee liharuoista, noin neljännes maitotaloustuotteista ja toinen neljännes vilja- ja leivontatuotteista. Kasviksista, juureksista ja hedelmistä sen sijaan tulee proteiineistamme vain noin 5-10 E% (Finravinto 2007).

Härkäpapuja. Kuva Antti Karlin
Härkäpapuja. Kuva Antti Karlin.

Älä piilota hernettä patjan alle, vaan poimi se lautaselle!
Uudet suomalaiset ravitsemussuositukset rohkaisevat erityisesti palkokasvien ja siemenien käytön lisäämiseen. Tunnetuimpia kasviperäisen proteiinin lähteitä ovat soija, muut pavut ja linssit sekä monet pähkinät ja siemenet, jotka monet ovat meille tuontiraaka-aineita. Kotimaisista kasviproteiinilähteistämme parhaimpia ovat härkäpapu, herne, täysjyväviljat ja monet siemenet, kuten pellava ja hamppu. Näitä kaikkia viljellään merkittävissä määrin Varsinais-Suomessa, kertoo Turun yliopiston Brahea-keskuksen kokoama kasviproteiiniketjun nykytilan raportti.

Kasviproteiinista on muuhunkin kuin herneeksi prinsessan patjan alle. Kuva Sami Tantarimäki.
Kasviproteiinista on muuhunkin kuin herneeksi prinsessan patjan alle. Kuva Sami Tantarimäki.

Proteiinien laatu turvataan parhaiten, kun ruokavaliossa yhdistetään palkokasveja, täysjyväviljaa ja pähkinöitä tai siemeniä jolloin niiden aminohappokoostumukset täydentävät toisiaan. Tällaisia tuotteita on kovasti kehitteillä juuri Varsinais-Suomessa.

Ugin Pullapirjojen terveysleipä sisältää reilusti hampunsiemeniä. Kuva Heidi Valtari.
Ugin Pullapirjojen terveysleipä sisältää reilusti hampunsiemeniä. Kuva Heidi Valtari.

Kun kesällä matkaat Uuteenkaupunkiin, kannattaa ehdottomasti piipahtaa Ugin Pullapirjoilla kyselemässä terveysleipää, jonka taikinaan on lisätty kotimaisia hampunsiemeniä sekä Alfa Bagelilla nauttimassa gluteenittomia kuppikakkuja, jotka on valmistettu kotimaisesta härkäpavusta.

Nähdään siellä!
t. Vilja

Yksi vastaus artikkeliin “Prinsessakin herneen tuntee”

  1. Ruokamatka tulevaisuuteen | TS Ruoka

    […] aikaisemmassa Makuseutu blogissa kertonut kasviproteiineista ja Makuammuntaa blogissa on esitelty hyönteisistä ja toukista […]


Kommentoi