Makuseutu

BLOGIT | Makuseutu

Ota kantaa millaista ruokaa sinä haluat tulevaisuudessa ostaa kaupasta

Lähiaikoina olen saanut vierailla useissa Lounais-Suomen ruokaketjuun vaikuttavissa kiinnostavissa kohteissa ja tutustunut niin elintarviketutkimukseen kuin –valmistukseenkin. Tiedon lisääntyessä on myös haluni vaikuttaa kasvanut, joten lähdin selvittämään, miten tavallinen kuluttaja voisi konkreettisemmin osallistua uusien elintarvikkeiden tuotekehitykseen. Yksi tapa vaikuttaa on juuri avautuneen www.inno-tori.fi –sivuston kautta. Sivusto toimii kuluttajien ja yritysten kohtauspaikkana, jossa yritys ottaa kuluttajia mukaan tuotekehityksensä ideointiin tai esimerkiksi kysyy kuluttajien näkemystä sopivasta pakkausratkaisusta ja tuotteen ilmeestä. Sivustolle mennessä siellä odottaa seitsemän iloisen näköistä torikojua. Erilaisia torikojuja klikkaamalla pääsee vastaamaan kyseisen aihealueen kyselyihin. Kiinnostuin niin, että lähdin heti katsomaan mitä torin eri kojuilla tapahtuu.

Liha-, kala- ja kananmunakojulla oltiin kiinnostuneita ajatuksistani kananmunasta ja siitä valmistetuista tuotteista. Hiljattain kauppojen hyllyille on ilmestynyt useampiakin kananmunapohjaisia uutuustuotteita, kuten nestemäistä valkuaista, valmiiksi kypsennettyä valkuaista ja valkuaisproteiinijauhetta, joista sain kertoa kokemuksiani ja näkemyksiäni kojun kyselyssä. Jotkin tuotteista ovat niin uudenlaisia, ettei osa kuluttajista välttämättä tiedä miten käyttää niitä tai mistä päin kauppaa lähteä etsimään kyseisiä tuotteita. Toisille kananmunapohjaiset uutuudet ovat jo tuttuja ja heillä on mahdollisuus kertoa esim. makuun, pakkaukseen tai käytettävyyteen liittyviä näkemyksiä.

 

Tiettyyn elintarvikeryhmään kohdistuvien mielipiteiden tai brändin luomien mielikuvien lisäksi myös tuotteen pakkaustapa voi olla ratkaiseva tekijä ostopäätöksessä. Innotorin alustalla erilaisia pakkausratkaisuihin liittyviä kysymyksiä kysyttiin muun muassa maustekastikkeiden ja hunajan osalta. Maustekastikkeiden joukossa ruokakaupan hyllyltä löytyy niin muovipulloon, korkilliseen tai korkittomaan pahvipakkaukseen, muovipakkaukseen kuin metalli- tai lasipurkkiinkin pakattuja tuotteita. Monella meistä on esim. ekologisuuteen, omaan käyttötapaan tai aukaisutyyliin perustuvat pakkaussuosikit ja -inhokit, joten Innotorilla on syytä käydä jakamassa mielipiteensä ja näin vaikuttaa myös tulevaisuuden pakkauksiin. Toisaalta myös ulkoasun miellyttävyyteen sai ottaa kantaa Viljakojulla, jolla kysyttiin mielipidettäni ruokahampusta tehtyjen tuotteiden pakkausilmeestä.

innotori_tiede

 

Virtuaalisen innovaatiotorin takana on Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueen ruokaketjun kehitys- ja yhteistyöhanke, Innotori. Pieniin ja keskisuuriin yrityksiin keskittyvä hanke pyrkii edistämään yritysten kilpailukykyä ja kasvua sekä aktivoimaan uusien tuote- ja palvelukonseptien syntyä ruokaketjussa. Kuluttajien ja yritysten kohtauspaikaksi luotu virtuaalitori toimii suurena apuna uusien ideoiden testauksessa. Sivuston seitsemään kojuun jaotellut kyselyt ovat avoinna kaikille ympäri Suomen ja vaihtuvat ajoittain, joten jokaisen eri kauppalistan kiinnostavimpia tuotteita nousee esille varmasti. Myös epäsuoremmin ruokaan liittyviä kyselyjä on esillä ja tällä kertaa pääsee sadannen vuosipäivän kunniaksi pohtimaan Suomeen liittyviä aistiominaisuuksia. Makeis- ja juomakärryllä saa suunnitella omanlaisen unelmien makuhunajan. Käynpä seuraavaksi siellä, jos vaikka jonain päivänä hunajavalmistajat vastaisivat toiveeseeni.’

Innotorin sivustolle pääset täältä.

-Vilja

Kommentoi