Juttu

JUTTU | HELI NIEMINEN |

Ruokapeli opettaa koululaisia fiksuihin valintoihin

Kuluttajan taivaltaan aloittelevat koululaiset voivat Turun yliopiston kehittämän pelin avulla pohtia sitä, millaisia tuotteita kaupasta kannattaa ostaa.

Turun yliopiston kehittämä peli kannustaa hyviin ruokavalintoihin.
Kurkku rasvakeittimeen, appelsiini uuniin. Kappas, kylläpä kattilasta kohoaakin komea savupatsas!

Raisiolaisen Ihalan  koulun 4B-luokan oppilaat ovat selvästi varsin ennakkoluulottomia ruuanlaittajia. Tällä kertaa ei kuitenkaan olla keittiössä, vaan kokataan koululuokassa virtuaalisesti. Luokka nimittäin tutustuu Turun yliopiston Brahea-keskuksen luomaan ruokapeliin, jossa mietitään hyviä ja terveellisiä ruokavalintoja.

– Näillä on nyt karkkipäivä, annan niille energiajuomaa, ranskalaisia ja nannaa, kertoilee Miro Salama. Hän on kokeillut jo terveellisiä vaihtoehtoja, kuten kalaa ja kasviksia, mutta lataa nyt pöydän täyteen herkkuja. Ja huonostihan siinä käy: pelin eläimet eivät tule kylläisiksi eikä ruoka ole terveellisiä.

Salamaa ei pieni vastoinkäyminen haittaa, vaan hän lähtee pelissä kaupan puolelle hankkimaan uusia ruokia.
– Tämä on tosi hyvä peli, hän kehuu.

Ihalan koulun 4B:n Olivia Schmidt, Ella Koivumäki ja Anni Salo ruokkivat pelin eläimiä ja naurua riittää. Takana taulun edessä Miro Salama. Kuvat: TS/Jane Iltanen
Ihalan koulun 4B:n Olivia Schmidt, Ella Koivumäki ja Anni Salo ruokkivat pelin eläimiä ja naurua riittää. Takana taulun edessä Miro Salama. Kuvat: TS/Jane Iltanen
Mette Grusander ja Siiri Teräs tutustuvat Brahean projektipäällikkö Mervi Louhivaaran johdolla ruokapeliin.
Mette Grusander ja Siiri Teräs tutustuvat Brahean projektipäällikkö Mervi Louhivaaran johdolla ruokapeliin.

RUOKAePELI-nimisen pelin ovat kehittäneet Brahean projektipäälliköt Sanna Vähämiko ja Mervi Louhivaara yhteistyössä Johannes Henrikssonin kanssa.
– Tämä lähti omasta turhautumisestani siihen, että lapsille pitäisi osata opettaa sitä, miten tehdään järkeviä valintoja kuluttajana. Jospa ne jäisivät näin pelin kautta paremmin mieleen, sanoo Vähämiko.

Pelissä tehdään erilaisia valintoja muun muassa terveellisyyden, ekologisuuden ja käytettävissä olevan rahan mukaan. Lopuksi oppilas saa palautteen valinnoistaan.
Peliä on käyty esittelemässä jo kymmenille koululaisille tänä keväänä, lisäksi mukana on reilut 20 yhteistyökoulua ympäri Suomen. Saadun palautteen perusteella peliä kehitetään vielä, ja se julkaistaan kaikille avoimeksi tulevana syksynä.

Ruuan saa palamaan näyttävästi pohjaan, jos sen unohtaa hellalle. Tämä toiminto innostaa lapsia suuresti.
Ruuan saa palamaan näyttävästi pohjaan, jos sen unohtaa hellalle. Tämä toiminto innostaa lapsia suuresti.

Peli on suunnattu noin kymmenvuotiaille, jotka ottavat ensiaskeleitaan itsenäisinä kuluttajina. Ajoitus näyttää menevän täydellisesti nappiin, sillä kysyttäessä selviää, että Ihalan koulun 4B-luokasta noin reilu puolet käy välillä itsenäisesti kaupassa.

Pelaamisen lomassa pohditaankin koko luokan kanssa sitä, millaisilla kriteereillä tuotteita kaupasta valitaan. Ensimmäisenä oppilaille tulevat mieleen hyvä maku, sitten tuotteiden hinta, joku keksii laadun. Vähämiko ja Louhivaara avaavat myös vähän monimutkaisempia käsitteitä, ja yhdessä mietitään tuotteiden ympäristöystävällisyyttä sekä sitä, mistä ruokaa Suomeen tuodaan.

Ruokien alkuperää selvitetään myös erilaisista pakkauksista, mutta ihan kaikkien esimerkkituotteiden kohdalla se ei hyvästä yrityksestä huolimatta onnistu. Tietoa kun ei löydy mistään. Elovena-kaurapaketti  sen sijaan herättää oppilaissa iloa: jee, tämähän on tehty Raisiossa!
Lopuksi maistellaan vielä kotimaisia kasviksia. Suloiset kirsikkatomaatit synnyttävät suorastaan ryntäyksen kulhon luo, mutta retiisi ja hunajanauris eivät ole ihan kaikkien makuun.

4B ja suuri tomaattiryntäys.
4B ja suuri tomaattiryntäys.

epeli7

 

Kommentoi