Juttu

JUTTU | TURUN SANOMAT |

Nyt vietetään salaattiviikkoa

Avomaan viljelijät nostavat parhaillaan myyntiin erilaisia salaatteja, ja valtakunnallista salaattiviikkoa vietetään tällä viikolla.

Avomaan salaatteja on mietoja ja pähkinäisiä, kirpeitä ja kähäriä, ohutlehtisiä ja paksumpia rapeita: keräsalaatti edustaa perinteisintä salaatinkerää, endiivi ja sikuri ovat suomalaisille vielä melko uusia tulokkaita. Kähäräendiivi eli frisee tuo salaattiin kuohkeutta, siloendiivi mehukkuutta. Lollo rosso ja lollo bionda kuuluvat maukkaisiin bataviasalaatteihin. Tukevaa roomansalaattia voi nopeasti kuumentaa tai käyttää tuoreena caesarsalaattiin.

Veitsellä leikkaamisen sijaan salaattien lehdet kannattaa repiä suupaloiksi käsin, mutta joidenkin salaattien tukevat, rapeat lehdet kestävät myös työvälineen käytön.

Salaatti on parhaimmillaan silloin, kun siihen yhdistää toisiaan täydentäviä makuja sekä rakenteeltaan ja väreiltään toisistaan poikkeavia raaka-aineita. Esimerkiksi pehmeälehtinen salaatti kaipaa seurakseen rapealehtistä salaattia tai vaikkapa fenkolia, varsiselleriä, kukkakaalin nuppuja ja vaikka grillattuja kesäkurpitsan siivuja.

Salaatin värit ja muodot pääsevät oikeuksiinsa, kun aineksia ei kasata syvään kulhoon vaan salaatti kootaan laakealla vadille. Kastike kokoaa ja viimeistelee salaatin, ja usein kastikkeeksi riittää laadukas öljy yhdistettynä hyvään viinietikkaan. Mausteeksi lisätään suolaa, pippuria ja tuoreita yrttejä.

Loppukesän lämmin salaatti

Loppukesän paras salaatti on ruokaisa ateriasalaatti, jossa yhdistyvät osin kylmät, osin lämpimät ainekset. Salaatinlohkoja voi nopeasti kuumentaa pannussa tai grillissä, Kokeile esimerkiksi rooman- tai jäävuorisalaattia tai vaikka sydänsalaattia.

Varaa niin monta lautasta kuin on syöjiäkin. Revi suoraan lautasille erilaisia salaatinlehtiä: mehevää jäävuori- tai tukevaa roomansalaattia, friseesalaattia, väriksi lollo rossaa tai tammenlehvää ja makua antamaan rucolaa. Pirskota salaattipedille kevyesti öljy-viinietikka- tai öljy-balsamicokastiketta. Ripottele joukkoon tuoreita yrtinlehtiä makusi mukaan.

Tukevoita salaatti kypsennetyillä perunoilla, ohra-riisillä, pastalla tai speltinjyvillä. Nämä voivat olla edellispäivänä keitettyjä ja niihin kannattaa kiepauttaa öljykastiketta.

Siemenet ja pähkinät ovat salaatinlehdille loistopari. Kokeile seesamin-, kurpitsan-, auringonkukan- tai pinjansiemeniä. Maku tulee parhaiten esiin, kun paahdat siemenet ja pähkinät pinnoitetulla pannulla.

Täydennä salaatin kasvisosuutta sen mukaan, mitä kotoa löytyy. Lohko lautasille kukkakaalia, kuutioi avomaan kurkkua, suikaloi kesäkurpitsaa tai paloittele kypsennettyjä juureksia tai muita kasviksia.

Lisää lopuksi jotain lämmintä ja ruokaisaa. Voit paistaa pannulla kantarelleja tai herkkutattiviipaleita, pieniä kalafileitä tai ohuita lohiviipaleita. Voit keittää kananmunia, tehdä uppomunia tai kypsentää broilerisuikaleita.

Sujauta lautasten reunoille lopuksi lämmintä leipää.

 

Lähde: MTK

Kommentoi