Juttu

JUTTU | HELI NIEMINEN |

Naantalin Aurinkoisella 13 kahvilaa: ”Pitää olla siellä missä ihmiset ovat”

na kahvilaUudistettu Raision tori viettää avajaisinaan perjantaina. Sen ympärillä on useita yrityksiä, yhtenä niistä tänä syksynä myymälänsä ilmeen uusinut Naantalin Aurinkoinen.

– Raisio on vireytynyt, kun tänne investoidaan, miettii Naantalin Aurinkoisen toimitusjohtaja Petri Kolehmainen.

Hän aikoo seurata tarkkaan asiakasvirtojen kehitystä, sillä sen perusteella tehdään päätös siitä, millainen terassi kahvilan jatkoksi ensi vuonna rakennetaan – tehdäänkö peräti katettu, sellainen, jota voisi käyttää ympärivuotisesti.

Naantalin Aurinkoisella on yhteensä kolmetoista kahvilaa Naantalissa, Raisiossa, Turussa ja Kaarinassa. Kolme niistä sijaitsee kauppojen yhteydessä Raision myymälän tavoin. Samantyyppisiä ratkaisuja tehtäneen jatkossakin.
– Pitää olla siellä missä ihmiset ovat, Kolehmainen sanoo.

na possut

Leipomon tiskin edessä seisova ei voi olla huomaamatta sitä, mikä sesonki milloinkin on meneillään. Kausituotteet tuovat oman lisäyksensä valikoimaan ja ne kiinnostavat asiakkaita. Itsenäisyyspäivään suunnattujen tuotteiden menekki kuumenee viikonloppuna, samaan aikaan moni haluaa jo joulutorttuja, -limppuja ja pipareita.

– Kun tehdään sesonkituotteita, pitäisi osata ennakoida kysyntä hyvin. Onneksi meillä on tilastoja pitkältä ajalta, naurahtaa perheyritystä vuodesta 2011 luotsannut Kolehmainen.

Petri Kolehmainen ja kaksi kahden hengen kakkua
Yhä useampi asuu kahden hengen taloudessa, joten se pitää ottaa huomioon myös tuoteiden suunnittelussa, sanoo Naantalin Aurinkoisen toimitusjohtaja Petri Kolehmainen käsissään kahdelle hengelle tarkoitettuja kakkuja. Kuvat: TS/Marttiina Sairanen

Moni haluaa perinteisiä tuotteita jouluun, mutta tietyt uutuudet, esimerkiksi jouluhalko ja suklaiset ”joulusikarit” ovat kasvattavat myyntiään vuosi vuodelta.
Yhden ison muutoksen on kuitenkin tuonut perhekokojen pieneneminen. Kolemainen huomauttaa, että kahden hengen talous on jo Suomen yleisin talousmuoto. Se pitää ottaa huomioon myös tuotteiden suunnittelussa, sillä jouluksikaan ruokaa ei välttämättä enää osteta koko suvulle.

Naantalin Aurinkoisen tuotannossa työskentelee 20 ihmistä. Suolaiset tuotteet valmistuvat Raisiossa Myllyn naapurissa, makeat taas Naantalissa.
– Kaikki tuotteemme ovat lähiruokaa ja ne tehdään käsityönä, jauhoista asti. Käytämme hyvin vähän koneita, sanoo Kolehmainen.

Makeat kahvileivät ovat olleet yrityksen ydintuote, mutta tämän hetken trendejä ovat erikoiskahvien myynnin reipas kasvu, kuluttajien kiinnostus vähägluteenisiin tuotteisiin sekä salaattien nousu merkittäväksi tuoteryhmäksi.

na salaatti

Kommentoi