Juttu

JUTTU | LILLI JOKELA |

Kuntiin ruokaa 300 miljoonalla, pientuottajat nuolevat näppejään

Varsinaissuomalainen hanke opastaa tuottajia osallistumaan julkisiin tarjouskilpailuihin. Turkulainen perunanviljelijä Marika Haapsaari aikoo olla ensimmäisten joukossa.

Turkulainen viljelijä Marika Haapsaari pakkaa pakettiautonsa täyteen perunaa ja toimittaa kuorman suoraan kauppoihin kerran viikossa. Viljelijäyhteistyössä tavaraa kuljetetaan säännöllisesti myös suoraan kuluttajille. Näin välistä jää yksi viljelijän tuloa syövä porras.

Vielä 2000-luvun alussa tortinmäkeläiseltä Jaakolan tilalta pudotettiin perunasäkkejä myös kouluille ja muihin kunnan keittiöihin. Multaperunan toimitukset kuitenkin loppuivat, kun suurtalouskeittiöt siirtyivät valmiiksi pestyihin perunoihin, ja elintarvikkeiden kilpailutus valtasi julkisen sektorin suosien suuria toimijoita.
– Aika saattaisi hyvinkin olla kypsä lähiperunan palauttamiseen suurtalouskeittiöihin. Lähiruokabuumi ja kiinnostus ruuan makuun puoltavat ainakin sen kokeilemista, Haapsaari sanoo.

Varsinais-Suomen kestävän kehityksen asiantuntijaorganisaatio Valonia ja Varsinais-Suomen MTK yhteistyökumppaneineen ovat käynnistäneet hankkeen, jossa kannustetaan viljelijöitä osallistumaan julkisiin elintarvikekilpailutuksiin.
Teema ei ole vähäpätöinen, sillä julkisten ruokapalveluiden elintarvikehankintojen arvo on vuosittain yli 300 miljoonaa euroa. Tuottajat kuitenkin osallistuvat kilpailutuksiin harvoin.

– Se on perintöä vanhan hankintalain ajoilta, jolloin kunnat tekivät hankintansa hinta edellä yhdeltä luukulta. Uuden lain myötä painotukset ovat laajentuneet, ja on havahduttu arvostamaan myös ruuan alkuperää ja laatua, Varsinais-Suomen MTK:n aluepäällikkö Terhi Löfstedt sanoo.
Tuottajien asenteet monimutkaiseksi koettua tarjouskilpaa kohtaan istuvat kuitenkin tiukassa.

Tarjousosaamista ruoantuottajille -hankkeessa kerätäänkin parhaillaan tietoa varsinaissuomalaisten tuottajien valmiuksista ja pullonkauloista toimittaa elintarvikkeita julkiselle sektorille.

Marika Haapsaari viljelee Jaakolan tilaa neljännessä polvessa. Tilan päätuote on peruna, jonka kulutus suomalaisten ruokapöydissä on laskenut tasaisesti. Haapsaarelle tämä merkitsee jatkuvaa tarvetta uusiutua ja löytää keinoja, joilla peruna saadaan pysymään suomalaisten ruokapöydissä.
– Markkinointiosaamisesta ja tuotteen myymisestä suoraan kuluttajalle on tullut yhä tärkeämpää. Suomalainen ostaa vanhan kunnon multaperunan, kun sen ylivoimaisesta mausta kerrotaan, Haapsaari sanoo.

Tämä näkyy erityisesti suositussa Reko-lähiruokatoiminnassa. Kun Haapsaari liittyi Reko-tuottajiin keväällä 2015, oli kahden kilon perunapussitilauksia vaivaiset neljä. Nykyään Haapsaari lähtee jakoon pakettiautolla, jotta kaikki tilaukset mahtuvat mukaan.
Reko-henkeä halutaan nyt siis levittää myös julkiselle puolelle, ja Haapsaari odottaa mielenkiinnolla, millaisen koulutuspaketin Valonia ja MTK yhteistyökumppaneineen saavat aikaan.

– Tässä hommassa on kokeiltava rohkeasti kaikkea uutta. Julkisen kilpailutuksen byrokratia ei pelota, jos tarjousosaamiseen saa koulutusta ja hyvät ohjeet, Haapsaari sanoo.

Turun Sanomat seuraa ensi vuonna, miten Marika Haapsaari onnistuu julkisissa elintarvikekilpailutuksissa.

Kommentoi