Juttu

JUTTU | TURUN SANOMAT |

Juurekset jouluiseen kuosiin

Juureksilla on jouluna aivan erityinen sijansa suomalaisten sydämissä. Punajuuri, porkkana ja lanttu ovat joulukasviksia ylitse muiden. Näiden lisäksi halutaan nykyään myös naurista, palsternakkaa, selleriä, mustajuurta ja maa-artisokkaa.

Yhä useampi haluaa kokeilla juureksia muullakin tavoin kuin perinteisissä laatikoissa tai rosollissa.

Paahdetut juurekset ovat laatikoita kevyempi kasvislisäke joulupöytään.

Juureksia paahdetaan uunissa lajitelmina tai juures kerrallaan. Soseutetuista juureksista saadaan juhlavia alkuruokakeittoja mausteiden ja laadukkaiden öljyjen avulla.

Porkkanan voi maustaa rakuunalla ja appelsiinilla, punajuuren omenalla ja timjamilla. Kaikki juurekset pitävät pähkinä- tai tryffeliöljytilkasta ja piparkakkumausteista. Juuresten keitinvedestä voi osan korvata joko kivennäisvedellä tai appelsiini- tai omenamehulla.

Juureksista tehdään myös terriinejä, timbaaleja, pateita ja gratiineja.

Punajuuri on monen suosikkijuures. Sen käytössä kannattaa muistaa, että punajuuri on syytä kypsentää täysin kypsäksi. Keitetyt punajuuret voi tarjota etikkapunajuurina. Ne voi myös viipaloida, suikaloida tai raastaa ja tarjota raikkaan viinietikkakastikkeen kanssa.

Porkkana, lanttu ja nauris sopivat myös raakaraasteiksi.

Juuresten valtteja ovat pehmeän täyteläiset maut, hyvä ravintoarvo, saatavuus ja ekologisuus. Juureksissa on runsaasti kaliumia, joka toimii elimistössä natriumin vastaparina ja alentaa verenpainetta. Muitakin kivennäisaineita juureksista löytyy, esimerkiksi rautaa punajuuresta, maa-artisokasta ja mustajuuresta.

Juuresten vitamiineista voi mainita C-vitamiinin. Nauriin ja lantun turvin esi-isämme ovat selvinneet talven yli ilman keripukkia. Porkkana tunnetaan beetakaroteenistaan. Folaatin lähteinä juurekset ovat hyviä, punajuuri erityisesti. Folaatti vaikuttaa punasolujen uusiutumiseen ja aineenvaihduntaan sekä verisuonten hyvinvointiin.

Ravintokuitua juurekset sisältävät 2–7 g/100 g. Kuidut edistävät kolesterolin poistumista elimistöstä ja vähentävät näin veren kolesterolipitoisuutta. Ravintokuitu hidastaa myös energiaravintoaineiden imeytymistä, jolloin veren sokeripitoisuus pysyy tasaisena. Energiaa juureksista kertyy vain 25–40 kcal/100 g.

Joulukauteen sopivia, kokeiltuja ruokaohjeita kuvineen löytyy esimerkiksi Kotimaisten kasvisten nettisivuilta. Tässä linkit kolmeen kokeilemisen arvoiseen reseptiin:

Jouluinen juuresterriini

Punajuurihilloke

Karamellisoidut lanttukuutiot

Kommentoi