Juttu

JUTTU | HEINO YLISIPOLA |

Alko suunnittelee älykassoja

Alko Oy:n uusi toimitusjohtaja Hille Korhonen uskoo vakaasti, että alkoholin vähittäismyynnin monopoli säilyy Suomessa. Sähköisiä palveluita tulee kuitenkin lisää.
– Kymmenen vuoden kuluttua meillä voi olla myymälöissämme käytössä älykassoja. Viinipulloa ja maksukorttia tarvitsee vain vilauttaa kassalla. Älykassa hoitaa tehtävän nykyistä nopeammin. Myymälässä painopiste on edelleen asiakaspalvelussa. Sen takaa ammattitaitoinen ja asiantunteva henkilökuntamme, joka auttaa ja neuvoo asiakkaita sekä valvoo, että ostajat ovat täysi-ikäisiä ja selvin päin.

Viinipullon kylkeen voi tulla klikkauskohta myös tuotetiedoille viinin alkuperästä aina viinitilalle asti sekä ruokaehdotuksia ja reseptejä, joiden kanssa viini sopisi parhaiten.

Alkon toimitusjohtaja Hille Korhonen kertoo, että jokaista myyjää koulutetaan yli neljä päivää vuodessa. Kuva: Compic/Kimmo Brandt

Korhonen uskoo, että alkoholin kulutuksessa Suomi ruotsalaistuu eli suomalaiset juovat nykyistä vähemmän väkeviä alkoholijuomia, mutta viinien kulutus kasvaa tasaisesti.
– Haluaisimme saada myös kuluttajat mukaan kehittämään nykyistä aktiivisemmin Alkon palveluita ja myymälöitä. He voisivat olla mukana miettimässä, millaisia tuotteita on tarjolla heidän lähimyymälöissään tai miten Alkon tulisi kehittää palveluita ja myymäläkonsepteja. Kaiken mitä teemme, pitää olla asiakaslähtöistä.

Taantuma näkyy
myös Alkoissa

Korhonen kertoo, että talouden taantuma näkyy myös Alkon myymälöissä. Asiakasmäärät ovat laskussa. Keskiostos, noin 20 euroa, on samalla tasolla kuin 2012.
Väkevien myynti on jatkanut tänäkin vuonna laskuaan, mutta nyt myös punaviinien suosio on kääntynyt laskuun. Normaalisti viinien myynti ei juuri reagoi talouden suhdannevaihteluihin.

Varsinainen erikoisuus on, että samppanjan myynti on lähtenyt alkuvuodesta selvään nousuun. Nordean ekonomistien mukaan Suomen bruttokansantuotteen kasvu ja samppanjan myynti ovat 2000-luvulla liikkuneet samaan tahtiin. Talouden viisari kuitenkin osoittaa tällä kertaa alaspäin.
– Samppanjoiden myynti on 2000-luvulla nelinkertaistunut ja kuohuviinien kaksinkertaistunut. Olemme tosin laajentaneet tarjontaamme ja moniin myymälöihin on perustettu erillisiä samppanjanurkkauksia, kertoo Korhonen.

Oluiden litramyynti on koko ajan määrällisesti laskenut. Olutkulttuurin kehitys sitävastoin näkyy siinä, että erikoisoluiden, mukaanlukien pienpanimo-oluiden kysyntä on kasvussa.
Alkon tulos menee valtiolle osinkojen muodossa. Alkoholivero, arvonlisävero ja osinko yhteenlaskettuna Alkon toiminta tuo välillisesti valtiolle noin miljardi euroa vuodessa.

Myymälöitä on tällä hetkellä 350. Korhosen mukaan verkosto alkaa olla kattava eli uusia myymälöitä tulee harvakseltaan. Asiakaskäyntejä on noin 61 miljoonaa vuodessa.
Alkon toimitusjohtaja Hille Korhonen kertoo, että jokaista myyjää koulutetaan yli neljä päivää vuodessa.
– Henkilöstön hyvinvointi ja osaaminen ovat meille tärkeitä. Normaaliin valikoimaamme kuuluu  noin 3 000 tuotetta, joista puolet on viinejä, siksi myyjien pitää tuntea valikoima, joka myös koko ajan vaihtuu.

 

Hille Korhonen

  • Syntynyt Lohjalla 1961.
  • Naimisissa, uusioperheessä viisi lasta.
  • Tekniikan lisensiaatti Teknillisestä korkeakoulusta,
  • Otaniemestä.
  • Työura: Outokumpu, Nokia, Iittala, Fiskars ja Alko.
  • Harrastukset: pitkän matkan juoksut, muun muassa kaksi viinimaratonia Ranskassa ja yömaraton Bangkokissa, hiihto, tennis metsästys, mukaanlukien koiran koulutus, kalastus ja retkeily

 

Kommentoi