Hörppyi ja herkkui

BLOGIT | Hörppyi ja herkkui

Ruokakauppa kotiovelle eli ruokaostokset verkkokaupasta

Kotiin on helppo tilata ruokaa ravintolasta, mutta miten onnistuisi ruokakaupassa käynti verkossa? Olisivatko hedelmät ja vihannekset hyvälaatuisia, miten paljon etukäteen tilaus pitäisi tehdä ja mitäköhän tämä lysti maksaisi?

Ainakin pizzaa lienee jokainen tilannut kotiinsa ja yhä useampi myös muutakin ravintolaruokaa Foodoran ja Woltin laajennettua toimintaansa Turkuun. Mutta jos haluaisikin tilata ruokakaupan kotiin, tehdä ostokset verkossa ja saada ruokakassit kotiin kannettuina?

Facebookissa osui silmiini Hämeenkadulla sijaitsevan K-Market Puhakan mainos ruokien kotiinkuljetuksesta. Makasin kipeänä kotona eikä kauppaan lähteminen houkutellut ja kissanikin ruoka alkoi olla lopussa, joten päätin kokeilla itselleni uutta palvelua ja saada ruokaostokset kotiovelle.

Verkkoruokakaupan ensimmäinen vaikutelma oli helppous, tuoteryhmät olivat selkeästi jaoteltuna tuoretorista maitokaappiin ja leipiin sekä leivonnaisiin. Laaja valikoima sisälsi myös muita kuin Pirkka-tuotteita, jopa aavistuksen nirson, 19 -vuotiaan Frans-kissani suosikkiruokaa oli saatavilla. Plussana K-Puhakan sivusto kertoi vihannesten ja hedelmien kohdalla aina alkuperästä eli oliko tuote kotimainen vai ulkomainen.

 

Ajatuksenani oli kokata jauhelihakeittoa, mutta keittoaineksia tilatessa pieni ongelma tuli vastaan lantun kohdalla – tilausyksikkö olisi ollut pussi eli 1.39 kiloa. Haluaisin kuitenkin vain yhden pienen lantun, joten jätin soppani ilman lanttua. Tosin, sama ongelma saattaisi olla ”oikeassakin” kaupassa eli joidenkin artikkelien olevan saatavilla vain isoimmissa erissä. Muissa tuotteissa palvelu ilmoitti esimerkiksi banaanien kohdalla yhden banaanin painavan noin 200 grammaa.

Kuvittelin ettei ruokakaupassa käynti virtuaalisesti aiheuttaisi juurikaan heräteostoksia, mutta niin vaan tilailin herkullisen näköisiä piispanmunkkeja sekä karjalanpiirakoita, jotka ilmestyivät ruudulle tarjouksessa oleviksi.
Samana aamupäivänä, ennen kello yhtätoista tilatut ostokset kuljetettaisiin kotiin iltajakelussa kello 18 ja 20 välillä. Edellisenä iltana tehdyt tilaukset saisi seuraavana aamupäivänä. Maksutapana kävisivät yleisimmät pankki- ja luottokortit.

Illansuussa saapui ovelleni kohtelias nuori mies mukanaan kaksi pahvilaatikollista ruokaa. Ostokseni, joista riittäisi moneksi päiväksi, onnistuivat maksamaan muutaman kymmenen senttiä yli kuudenkympin eli kotiinkuljetus tuli maksutta kaupanpäälle. Alle 60 euron ostoksista kuljetus olisi ollut 10 euroa.

Olen ruokakaupassa valikoiva ostaja eli tarkastelen tomaattejani ja sipuleitani sekä muita kasviksia ja vihanneksia melko pitkään saadakseni parhaat yksilöt. Niinpä olin etukäteen hieman ennakkoluuloinen, minkälaisia verkosta tilatut tuotteet olisivat kun en ollut päässyt niitä tutkiskelemaan. Huoleni oli kyllä turhaa, en muista koska olisin onnistunut valikoimaan yhtä kauniita ja hyvinvoivan näköisiä sipuleita kuin nettikaupasta kotiini toimitetut. Positiivista oli myös turhan muovin välttäminen eli esimerkiksi banaanit olivat laatikossa sellaisenaan eivätkä pieneen pussiin käärittynä.

Verkossa tehtävät ruokaostokset alkoivat kiinnostamaan minua onnistuneen kokeiluni jälkeen, joten soitin K-Market Puhakan kauppias Maria Puhakalle.

Kauppias Puhakka kertoo kauppansa verkkotilaamisen kotiinkuljetuksen kera täyttävän huhtikuussa kaksi vuotta.

– Tätäkin ennen veimme toisinaan mummoille ruokakasseja kotiin, mutta tämä toiminta oli lähinnä kauppiaan puhdetyötä, Puhakka toteaa.

K-Market Puhakassa ruuan verkkokauppa on yhden henkilön vastuulla, mutta koko henkilöstö hallitsee verkkokauppapalvelut ja välillä koko ajan kasvavaan palveluun tarvitaankin apukäsiä.
– Verkkokauppa täydentää palveluamme ja mahdollistaa omalta osaltaan eloon jäämistämme erittäin kilpailulla kaupan sektorilla, kertoo Puhakka.

– Aiemmin ruokakaupan valinnassa painoivat hinta sekä sijainti, tänä päivänä yhä enenemissä määrin vaivattomuus ja asioinnin helppous, sanoo Puhakka ja jatkaa asiakkaidensa olevan vanhuksia, lapsiperheitä, autottomia sekä keskustassa asuvia pariskuntia ja firmoja, jotka tilaavat heiltä kahvit, kahvimaidot ja kokousvirvokkeet.

Kertoessani Puhakalle pienoisesta ennakkoluulostani vihannesten ja hedelmien suhteen vastaa tämä törmänneensä samaan aiemminkin. – Eihän me herranjestas tuntemattomille ihmisille lähetettäisi huonoja tuotteita, ei meidän intresseihiin kuulu huono palvelu. Päinvastoin, yritämme valita verkko-ostajillemme parasta laatua, jota toki haluamme tarjota kaikille muillekin asiakkaillemme, huomauttaa Puhakka.

K-Puhakassa toimii myös tilaa & nouda -palvelu, mutta tätä palvelua ei käytä oikeastaan kukaan. Viimeksi taisi juhannuksena laivalla Ruotsista tullut perhe tilata ja ottaa viikonloppuruuat valmiiksi pakattuina mukaansa mökille ajaessaan tästä ohi, naurahtaa kauppias.

Kauppias itse on käyttänyt verkkokauppaansa etenkin matkoilta tullessaan.
– Meidän tilauksen voi ajastaa kaksi viikkoa eteenpäin eli reissuun lähtiessä voi ruokatilauksen tehdä valmiiksi, jolloin kotiin tullessa saa seuraavana aamuna ruuat toimitettuna kotiovelleen. Tämä on ihan luksusta, kun usein matkoilta tullessa jääkaappi ammottaa tyhjyyttään, kuvailee Puhakka.

Itselleni oli arjen luksusta saada ruokakassit kannettuna kotiovelle. Ensi jouluna en kyllä jonota ruokakaupassa ja kanna painavia ruokakasseja väsyneenä kotiin vaan odotan valmiiksi kotona ostoksia, jotka olen etukäteen tilannut verkosta.

-Tanja

Kommentoi