Haarukassa

BLOGIT | Haarukassa

Kesäkurpitsasta syntyy mainio pitsapohja

Kesäkurpitsa, pitsa – johan nimikin sen sanoo!

No, puujalkavitsit sikseen.

Syksy on tuonut taas kasapäin uusia ruokakirjoja, jotka ovat täynnä mielenkiintoisen näköisiä reseptejä. Selailin viikonloppuna Katriina Luotosen kirjaa Hyvä olo – gluteenittoman keittiön herkut. Sen reseptejä voivat käyttää paitsi keliaakikiot, myös ne, jotka syystä tai toisesta haluavat välttää ruokavaliossaan vehnää.

Karista kilot, hävitä vehnämaha ja löydä terveytesi takaisin! Valmista herkullisia, luontaisesti gluteenittomia ruokia ja leivonnaisia – voit paremmin” – näin lupaa takakansi. Ikävä kyllä kirjassa ei missään kerrota, kuka Luotonen on: kotikokki, keliaakikko vai kenties ravitsemusasiantuntija?

Onneksi meillä on Google. Sen mukaan Luotonen on tehnyt useampiakin muun muassa karppaukseen liittyviä ruokakirjoja. Hänen taustoistaan ei ainakaan nopeasti googlaten kuitenkaan löytynyt enempää. Harmi, sillä olisi ollut mukava tietää kirjoittajasta enemmän, silloin kirjan pointtikin usein kirkastuu paremmin.

Joka tapauksessa kirjasta löytyy monta mielenkiintoista reseptiä. Ensimmäisenä tartuin kesäkurpitsapohjaan. Reseptillä voi valmistaa pitsapohjia tai tacokuoria vain kolmen raaka-aineen avulla. Taikinaan tulee kesäkurpitsaraastetta, munia ja (melkoinen määrä) juustoraastetta.

 

Pikkupitsaset katosivat pelliltä nopeasti parempiin suihin. Kuva: TS/Mikael Rydenfelt
Pikkupitsaset katosivat pelliltä nopeasti parempiin suihin. Kuva: TS/Mikael Rydenfelt

Mitään kevyitä terveyspohjia nämä eivät jauhottomuudestaan huolimatta ole, mutta maku on mitä mainioin. Pitsojen pinnalle ei mielestäni enää tarvitse juustoraastetta, sen verran paljon sitä löytyy jo pohjasta.

Reseptissä mainitaan ”yksi suuri kesäkurpitsa”, mutta olisin toivonut rinnalle edes summittaista painoa. Yleensä tykkään rennoista ruokaresepteistä, joissa ei grammojen kanssa nipoteta. Mutta kun isot kesäkurpitsat ovat usein vetisiä ja pienet taas napakoita, ja kaupassakin oli tarjolla vain pieniä, olisi ollut hyvä osata suhteuttaa kesäkurpitsa muihin aineisiin. Käytin reseptiin kaksi pienehköä yksilöä. Se oli ihan ok, mutta kesäkurpitsaa olisi voinut olla enemmänkin. Nyt pohja oli melko juustoinen ja raskas.

Samoin olisin kaivannut reseptiin juustoraasteelle painomäärää. Valmisraastepusseihin on merkitty paino, joten olisi ollut kätevä ripsottaa siitä ilman turhia mittailuja. Ainakin käyttämälläni cheddar-raasteella tuo 4½ dl oli noin 200 grammaa.

Taikinamassaa ei kannata seisottaa jääkaapissa, sillä muna alkaa erottua ikävästi. Samoin pitsaset kannattaa tarjota lämpiminä tai haaleina, silloin ne ovat parhaimmillaan.

Alkuperäisen reseptin mukaan massasta tulee kuusi tacokuorta tai kolme pientä pitsapohjaa. En tiedä mikä on ”pienen pitsapohjan” määre, mutta minulla taikinasta syntyi pikkupitsoja kaksi pellillistä, molempiin taisi tulla viisi pitsaa. Täytteeksi laitoin kirsikkatomaatteja ja hiukan fetaa, päälle tuoretta oreganoa.

 

Kesäkurpitsapohja

 

1 suuri kesäkurpitsa
2 munaa
4½ dl juustoraastetta

 

Kuumenna uuni 225-asteiseksi.

Raasta kesäkurpitsa ja puristele raaste mahdollisimman kuivaksi. Sekoita kaikki ainekset keskenään.

Lusikoi taikinasta leivinpaperilla vuoratulle pellille pyöreitä tacokuoria/pitsapohjia.

Tacokuoret: Paista tacokuoria 12 minuuttia 225 asteessa ja käännä varovasti, paista vielä viisi minuuttia. Asettele kuoret kaulimen tai muun pyöreän alustan ympärille ja anna jäähtyä muotoonsa. Jos haluat kuorista oikein rapeita, sujauta kuoret roikkumaan uuniritilästä ja laita uunin jälkilämpöön muutamaksi tunniksi.

Pitsa: Esipaista pitsapohjia 225-asteisessa uunissa seitsemän minuuttia. nosta uunista, levitä täytteet pohjalle ja paista, kunnes juusto on saanut hiukan väriä.

 

Resepti: Katriina Luotonen: Hyvä olo. Readme.fi, 2014.

Tulosta resepti

 

Kommentoi