Eat & Go

BLOGIT | Eat & Go

Vastuullinen Pret a Manger – paremman huomisen puolesta

Tein tänä syksynä matkan Lontooseen.

Kaupungin ravintolatarjonnasta on jokaisen helppo löytää mieleisensä, niinpä minäkin tapahtumasta toiseen hengästyneenä juosseena aloin nälkäisenä etsimään  nopeaa ruokapaikkaa.

Tämän etsinnän aikana tein mielenkiintoisen havainnon. Kaupungin pikaruokamarkkinat oli jaettu uudelleen. Hampurilais- ja kanaravintoloiden tilalle oli tullut jotain ihan muita – ja jännittävillä konsepteilla toimivia ravintoloita. Yksi tällaisista oli Pret a Manger, jonka ravintoloihin tuntui törmäävän vähän kaikkialla Lontoossa.

Lähes samaan aikaan kuin olin Lontoossa, Suomessa kohuttiin teuraseläinten kohtelusta. Oikeutta eläimille -järjestön aktivistien salakuvaamat videot olivat osoittaneet karkealla tavalla puutteita joidenkin yritysten liiketoiminnan etiikassa.

Kuluttajat edellyttävät yrityksiltä tänään samoja arvoja kuin hekin omassa elämässään. Kuluttajia kiinnostaa tämän lisäksi myös ruoan alkuperä ja terveellisyys. Tästä syystä tulevaisuuden pikaruokakonseptien suunnittelijoiden on kyettävä kopioimaan asiakkaidensa elämäntyyli ja arvot ja luoda sen mukaan menestyksekästä liiketoimintaa.

Brownien tarina
Intohimoinen lupaus paremmasta
Pret-logo
Ihmiset menestyksen takana

Pret a Mangerin voileipäravintolan perustivat vuonna 1986 lukiolaiskaverukset Julian Metcalfe ja Sinclair Beechham Lontoon Westminsteriin.

Pret a Manger on ranskaa ja tarkoittaa suomeksi valmista syötävää – ready to eat. Kaverukset saivat ideansa oman yrityksen perustamisesta kyllästyttyään tuon ajan Lontoon vaatimattomaan valmisruokatarjontaan.

Niinpä kaverukset tulivat luoneeksi omien tarpeidensa mukaisen yrityksen ja joka sittemmin osoittautui ilahduttavan myös monia muita lontoolaisia. Tänään liikepaikkoja on lähemmäs neljä sataa Britanniassa, Yhdysvalloissa, Ranskassa ja Hong Kongissa. Yritys jatkaa kasvuaan, sillä tulevaisuuden megatrendit näyttävät tukevan yrityksen valitsemaa strategiaa.

Yritys on valinnut strategiakseen kestävän kehityksen periaatteita noudattavan liiketoimintamallin läpi koko organisaationsa aina ruoan alkutuotannosta lähtien. Ketjun ravintoloiden asiakkaat voivat siis huoletta nauttia yrityksen tuotteita tarvitsematta tuntea syyllisyyttä ruoan alkuperästä tai sen tuottamisesta aiheutuvasta jätekuormasta laadun siitä kärsimättä.

Pretin vastuullisuus ympäröivästä maailmasta jatkuu myös asiakkaiden poistumisen jälkeen, sillä yhtiö jakaa osan tuotostaan hyväntekeväisyysjärjestöille – kodittomien hyväksi. Tämän lisäksi päivän aikana myymättä jääneet ruokatuotteet kuljetetaan tätä varten suunnittelulla Pret a Mangerin väreillä koristelulla vaunulla edelleen  jaettavaksi kodittomille. Tällä lupauksella taataan myös ravintolan ruokien tuoreus asiakkaille. Kun luvataan myydä kaikki ruoka saman päivän aikana, ei niiden pakkauksiin tarvitse merkitä viimeistä myyntipäivää.

Muna ja pinaatti
Pret -innovaatio treenajille – kananmunaa ja tuoretta pinaattia.
Food with intergity
Eettisesti tuotettua ruokaa

Tällaista liiketoimintaa on useampien asiakkaiden vaikea  vastustaa – ehkä juuri siksi yhtiö menestyy ja tekee tulosta.

Kestävä kehitys koetaan useissa yrityksissä yleensä normaalina yhtiön arvoihin kirjattuna olotilana ilman sen syvällisempää tarkoitusta tai analyysia. Pret a Mangerille kestävä kehitys on yrityksen missio eli heille kestävä kehitys tuntuu olevan koko yrityksen olemassa olon tärkein peruste – ja ilmeisen etevä tapa erottautua kilpailijoista.

Yrityksen menestyksen takana on kolme kolme liiketoimintaa ohjaavaa ydinarvoa.

Näitä ovat ensiksi intohimo tuoreeseen ja kiinnostavaan ruokaan, toisena henkilöstön  hyvinvoinnin ja motivaation ymmärtäminen osana menestystä  sekä kolmantena intohimo ja ylpeys oikeiden asioiden tekemisestä

Intohimo ruokaan näkyy selvemmin yrityksen ruokatarjonnassa, joita voidaan kuvata parhaiten sanoilla; tuoreus, kestävä kehitys, hyvä maku ja lisäaineeton ruoka.

Innovaatisuus ilmenee yrityksen kyvyssä tunnistaa uusia trendejä ja tuoda niitä myyntiin suhteellisen nopealla aikataululla.  Pret on lanseeranut ensimmäisenä pikaruokaan keskittyvänä ravintolana Britanniassa täysin laktoosittoman ja gluteenittoman viiden viljan puuron ravintoloissaan.  Myös kasvisruokalijoille soveltuva kvinoa -riisipata esiteltiin ravintolan listalla paljon ennen varsinaisen kvinoa-buumin alkua.

Henkilöstöstä pidetään huolta palkitsemalla heitä hyvistä suorituksista, antamalla kaikille mahdollisuus edetä urallaan sekä maksamalla työstä alan keskimääräistä parempaa korvausta.

Töitä hyville tyypeille
Lupaus
Yrityksen arvot kerrotaan asiakkaille

Yritys on onnistunut lisäksi luomaan joukkuehenkeen perustuvan työyhteisön, jossa menestys saavutetaan yhdessä tekemällä – ei yksilösuorituksin. Kaikki uudet työntekijäkokelaat saavat ensimmäisen työpäivän aikana osoittaa kykynsä toimia osana tiimiä. Ensimmäisen päivän jälkeen muut tiimiläiset äänestävät siitä haluavatko he kokelaan jatkavan.  Muussa tapauksessa työntekijälle ojennetaan päivän palkka ja toivotetaan hyvää jatkoa. Yhteishenki on  tärkeää, sillä yhtiön palkitsemisjärjestelmä perustuu tiimin kokonaissuoritukseen.

Noutoruokaa hakevaa asiakasta ilahduttaa myös  lupaus nopeasta toimitusproessista. Asiakkaan luvataan olevan poistumassa ulko-ovelle valmis annos kädessään yhdessä minuutissa siitä, kun hän on tehnyt valintansa sisällä ravintolassa. Tämän nopeuden mahdollistaa keskivertoista pikaruokaravintolaa suurempi henkilöstömäärä palvelemassa asiakkaita tiskin takana.

Myyntihylly Pret-a-Mangerissa
Intohimo ja ylpeys omaan bisnekseen näkyy kaikkialla

Palveluntuottajien on kyettävä tulevaisuudessa tarjoamaan vaativimmille ja tietoisimmille asiakkaille uudenlaista palvelua – myös pikaruokasektorilla. Lupaus paremmasta ja vastuullisemmasta tulevaisuudesta pakottaa yhä useamman yrityksen miettimään liiketoimintansa strategioita ja arvoja uudelleen. Pret a Manger näyttää tehneen jo valintansa.

4 vastausta artikkeliin “Vastuullinen Pret a Manger – paremman huomisen puolesta”

  1. ilmoitus?

    Onko tämä sitä paljon puhuttua sisältömarkkinointia? Mitään arvosteluun liittyvää ei ainakaan.


    • Mikko Kapanen

      Kiitos asiallisesta kommentista. Tarkoituksenani oli esitellä vaihtoehtoinen pikaruokabisneksen liiketoimintamalli yhden esimerkkiyrityksen avulla. Pret a Manger ei ole toki ainoa laatuaan tässä kategoriassa. Konseptin tekee mielenkiintoiseksi sen sijoittuminen jonnekin fast foodin ja fast casualin väliin. Konseptin nopeus on tuttua fast foodia 60 sekunnin toimituslupauksella kun taas tunnelma toimipaikoissa muistuttaa enemmänkin fast casual -kategoriasta tuttua fiilistä. Samaa konseptia soveltavat Britanniassa ainakin sellaiset pikaruokayritykset kuin Leon ja amerikkalaislähtöinen ketju EAT.

      Halusin korostaa tässä lähinnä tämän kategorian kestävän kehityksen -mallia liiketoiminnan perustana. Pret a Manger valikoitui tähän blogiin suuren kokonsa vuoksi. Meillä Suomessa Pret a Mangerin bisneksen ydintä voisi tällä hetkellä ehkä verrata parhaiten Ruohonjuureen tai Starbucksiin. Molemmat korostavat toiminnassaan vastuullisuutta ja eettisiä arvoja toiminta-alueensa ympäristöstä ja yhteisöstä.

      Pret a Mangerilla on myös puutteita. Yhtiö on saanut arvostelua joidenkin tuotteidensa epäterveellisyydestä. Voileipien väitetään sisältävän liikaa rasvaista majoneesia sekä aamiaismyslien liikaa sokeria. Itse valitsin ruoakseni malesialaisen päivän keiton ja jälkiruoaksi karppaajan muna-pinaatin -yhdistelmän. Malesiassa itse käyneenä keitto maistui juuri siltä kuin pitikin ja kananmuna-pinaattijälkkäri maistui – jollei muulta niin ainakin terveelliseltä. Mukavaa pikkujoulun odotusta!


  2. Haluatko ostaa leivän vai liiketoiminnan?

    Ei taida olla mitään toimialaa, mitä pääomasijoitusyhtiö Bridgepoint Capital ei osaisi jalostaa myyntikuntoon ja markkinoida juuri kohderyhmää houkuttelevalla tavalla.

    Hoivaa (Terveystalo [jalostettu ja myyty jo eteenpäin], Attendo, Care UK), televisiointioikeuksia (MotoGP), teattereita (Finnkino), silmälaseja (Rodenstock, Alain Afflelou) tai vaikkapa pirteän hymyn kera tarjoiltuja, fast foodin ja fast casualin väliin sijoittuvia Pret a Manger -voileipiä.

    Toiminta-alueen yhteisöstä ja vastuullisuudesta puhuminen ovat tosi tärkeitä. Kun liimaa slogania seinään ja järjestää kivaa lähikamppista, kaikki tykkää. Verot järkevästi toimiva yritys maksaa kuitenkin toiminta-alueensa sijaan vaikkapa Jersey-saarille, siellä kun yhteisö on vielä kivempi ja verot olemattomat.


    • Mikko Kapanen

      Kiitos mielenkiintoisesta kommentista. Olen miettinyt tuota vähän samaa ja ihmetellyt, miksi liiketoiminnan jalostajien pitää tulla suurella rahalla ulkomailta? Meillä kun pitäisi olla ihan samaa osaamista omasta takaa, vai puuttuuko sittenkin rohkeutta olla oikeasti erilainen? Kiva, kun blogini herättää keskustelua.


Kommentoi