Eat & Go

BLOGIT | Eat & Go

Miten ravintolat voivat lisätä myyntiään?

Tänä keväänä järjestettiin Fastfood & Café -messut Helsingin messukeskuksessa. Minulle messujen parasta antia olivat eri alojen ammattilaisten pitämät yleisöluennot.

Omaa sydäntäni lähellä on ollut jo pidemmän aikaa asiakkaan maailmassa eläminen asiakkaan ehdoilla. Ja kun vielä edelliseen liitetään ravintolan johdon ymmärrys siitä, että suorassa asiakaskontaktissa työskentelevät asiakaspalvelijat muodostavat tärkeimmän linkin asiakkaan ja yrityksen välillä eri kohtaamisissa, ollaan jo varsin pitkälle kohti menestystä. Kyse kun on meidän ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta.

Ihminen viihtyy laumassa – ei erakkona.
kauppahalli

Tårget

Kuuntelin messuilla erityisen innostuneena virolaisen asiakassuhteiden sitouttamiseen erikoistuneen kouluttajan Alar Ojastun loistavaa luentoa muutamista yksikertaisista keinoista tämän tavoitteen saavuttamiseksi.

Alarin luento oli otsikoitu kiehtovasti; How to Become Nr 1 on TripAdvisor? TripAdvisor on sosiaalisessa mediassa toimiva sivusto, jossa kuluttajat voivat  jakaa omakohtaisia kokemuksiaan keskenään eri palveluntarjoajista.

Alar Ojastu aloitti luentonsa kysymällä yleisöltä, kuinka ravintola voi lisätä katettaan lisäämättä markkinointibudjettia tai korottamatta hintojaan?

100 x 10 = 1 000?

Luku 100 esittää tässä myytyjen annosten määrää ja luku 10 annoksen hintaa ja luvun 1 000 ilmaistessa ravintolalle jäävää katetta. Annoksen hintaa nostamalla saatetaan menettää asiakkaat kilpailijalle ja markkinoinnin tarvitsemat rahat tarvitsisi ottaa katteesta, joka taas vaikuttaa tulokseen…?

Tehtävän dilemma olisi siis saada enemmän asiakkaita ravintolaan uhraamatta tähän touhuun euroakaan…

Ratkaisu löytyy ihmisistä!

Kaikkein kustannustehokkainta olisi tarjota asiakkaille sellaista palvelua, johon kilpailijat eivät pysty.  Palvelua, jota asiakkaat olisivat valmiita suosittelemaan myös ystävilleen – Ihan ilmaiseksi!

Kyse ei todellakaan ole monimutkaisesta rakettitieteestä. Pitkän ajan tavoitteet saavutetaan henkilöstön ja asiakkaiden välisessä vuorovaikutuksessa. Ei sillä, kuinka hyvää tai erinomaista ravintolan ruoka on. Väitän muutaman skandinaavisen toimijan olevan palvelun standardoinnissa askeleen edellä meitä suomalaisia.

Nyt tarvittaisiin myös meiltä suomalaisilta perusteellista uutta ajattelua ja rohkeita strategisia päätöksiä. Pois insinöörimäinen tulos ensin -ajattelu ja tilalle pehmeämpiä arvoja, joiden avulla se tuloskin sieltä saavutetaan.

Tie menestykseen saavutetaan palvelun tarjoajan oivaltaessa ravintolan IHMISET palveluyrityksen tärkeimmäksi voimavaraksi.

Ilman ihmisiä ei ole kohteliaisuutta, ystävällisyyttä, ystäviä. Bisneksen kestävään onnistumiseen vaikuttaa henkilöstön ja ravintolan asiakkaiden välinen vuorovaikutus.

Ratkaisevaa on, tarjoillaanko ravintolassa ruokaa oikealla asenteella vai ainoastaan puhtaasti teknisesti oikein? Nauravia nakkeja vai surullista pastaa?

Alar Ojastun esittämän tutkimuksen mukaan kestävä asiakasuskollisuus muodostuu näin:

15 % ilmapiiristä, musiikista ja sisustuksesta
25 % erinomaisesta ruoasta
60 % ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta

jarno2Ja lisää faktaa…

Asiakkaat arvostavat ravintoloissa eniten:

1.) Erinomaista palvelua
2.) Erinomaista ruokaa
3.) Erinomaisia hintoja

Ravintoloitsijan kannalta tässä on loistavaa, että kohdat 2 ja 3 ovat helposti kilpailijoiden kopioitavissa ja ykköstä ei voi kopioida sellaisenaan. Niinpä fiksu ravintoloitsija valisee juuri sen kilpailuvaltikseen.

Edellisestä syystä henkilöstön kouluttamiseen ja hyvinvointiin kannattaa panostaa, sillä;

Jos kasvatat ihmisiäsi, Ihmisesi kasvattavat liiketoimiasi!

Yhdysvaltalaisen Howard Schultzin luotsaama kahvilaketju Starbucks huomasi jo varhain ihmisten välisen vuorovaikutuksen tärkeyden liiketoimintansa perustana ja julisti missionsa mukaan: Putting People First!

Starbucksin mukaan missio toteutuu tarjoamalla henkilöstölle hyvä ja turvallinen työympäristö ja kohtelemalla heitä heidän työssään kunnioittavasti ja arvostavasti. Starbucks toteuttaa missioaan läpi koko organisaation kahvintuottajista alkaen.

Hyvä fiilis tarttuu asiakkaisiin, kun henkilöstö on innoissaan tekemisestään ja haluaa viedä tätä innostuneisuutta eteenpäin asiakkaille. Kaikki muu onkin tämän jälkeen  merkityksetöntä.

Blanko

Ja paras uutinen tulee tässä;

Jos ja kun ravintola näillä keinoilla onnistuu houkuttelemaan jokaisen keskivertoasiakkaan tulemaan uudelleen vain sen yhdenkin kerran kuussa, niin aletaan olla myynnin lisäyksessä – ellei peräti tuplaamisessa – aika pitkällä 🙂

Nautitaan siis kesän hienoista palveluista ja auringosta!

– Mikko

 

Kommentointi suljettu.