Eat & Go

BLOGIT | Eat & Go

Kuluvan vuoden kuumimmat Fast Food -trendit

Päätin tutkia tämän vuoden pikaruokatrendejä maailmalla, ja samalla tein muutaman mielenkiintoisen havainnon. Keskityn tämän viikon blogissani esittelemään muutaman näistä trendeistä.

Entreprenur bisnesjulkaisun toimittaja Kate Taylor on koonnut yhteen vuoden 2015 kymmenen kuuminta ravintolatrendiä. Laadin oman blogini aiheet tämän artikkelin perusteella ja lisäsin siihen muutamia omia havaintojani. Taylorin kokoomat tiedot pohjautuvat amerikkalaisen tutkimus-, ja konsulttiyrityksen Technomicin asiantuntijoiden arvioihin.

Yhdysvaltoja voidaan hyvällä syyllä pitää kaupallisen ja tuotteistetun fast food -ruokakulttuurin mekkana. Mitään trendiä tai ilmiötä ei pidä kuitenkaan kopioida tai siirtää sellaisenaan toiseen ympäristöön ja kulttuuriin huomioimatta paikallisia olosuhteita. Seuraavassa tämän vuoden TOP 10 -ruokatrendit;

1. Ruoka-annosten esillepanossa liiotellaan ruokien ulkonäköä

ekologisk 019
Ravintolan asiakkaat ottavat mielellään kuvia ravintolan annoksista ja lavastavat usein tilanteita jakaakseen niitä edelleen sosiaalisessa mediassa. Myös ravintolat ovat huomanneet sosiaalisen median voiman ja merkityksen asiakkaiden jakaessa reaaliaikaisia kokemuksiaan muiden palvelun käyttäjien kanssa.

Siksi annosten suunnittelussa on huomioitava myös asiakkaiden itse ottamat kuvat ravintolan annoksista, heidän jakaessa niitä Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa. Ihan äkkiseltään mieleeni tulee Facebookisssa näkemäni vähemmän mairittelevat ”real-time” -kuvat mm. vanhusten kotipalvelun kotiin tuomista ruoista. Annosten ulkonäköön kannattaa siis panostaa.

 

2. Kuluttajat  arvostavat yhä enemmän ruokien makua ja laatua

Mc Donald´s

Hengästyttävän pitkät ruokalistat tullaan korvaamaan lyhyemmillä listoilla. Samalla ravintolayksiköistä tulee pienempiä ja asiakaspalvelu hoituu pienemmällä henkilöstöllä uuden teknologian uusien ratkaisujen ansiosta.

Ruoan makuun ja laatuun on helpompi keskittyä valikoiman supistuessa. Tässä taustalla on tuttu bisnesajattelumalli ”less is more”.
Tämän trendin juuret tulevat osittain Aasian street food -mallista, jossa katukeittiön pitäjä on usein vuosikausia valmistanut yhtä ja samaa ruoka-annosta. Tällöin hänen on ollut helppo kehittää juuri tästä annoksesta ainutlaatuista ja vaikeasti kopioitavaa herkkua, jonka reseptiä maailman parhaimmat keittiömestaritkin käyvät ihmettelemässä.

 

3. Rennomman Fast Casualin rantautuminen perinteisen Fast Foodin ja Fine Dinen väliin

Franks

Fast Casualilla tarkoitetaan perinteistä fast foodia astetta korkeatasoisempaa pikaruokaa. Tämän lisäksi trendeinä paikkansa säilyttävät terveelliseen ruokaan keskittyneet ravintolat, toimitusruoka-periaatteella toimivat yritykset sekä innovatiiviset pop up -ravintolat. Kaikki nämä yhdessä tulevat viemään oman siivunsa vakiintuneilta fast food -markkinoilta.

Täysin uudenlainen tarjonta voi luoda myös uutta kysyntää avaten näin kokonaan uusia markkinoita.

 

4. Juomabuumi

Srabuck`s mugg

Ravintolat ovat nostamassa juomaryhmän statusta. Yksittäisistä tuoteryhmistä ruoan lisänä tarjottavat juomat tarjoavat omana ryhmänä eniten kasvumarginaalia ja mahdollisuuksia ravintolan asiakkaiden keskiostosten kasvattamiseen.

Ravintolassa perinteisesti tarjotut juomat saavat seurakseen entistä houkuttelevampia ja ruokaan tai tunnelmaaan sopivampia ravintolan omia premium-juomia, jotka tuovat asiakkaalle lisäarvoa ja yrittäjälle lisäeuroja. Juomasta voi kehkeytyä myös juuri se muista yrityksistä erottuva kilpailutekijä.

 

5. Aasian nousu

China food2

Aasia jyrää edelleen. Ravintolan nuoret asiakkaat tottuneet elämään koko ikänsä erilaisten etnisten tyylien maailmassa.  Tästä huolimatta heistä jokainen janoaa lisää uusia makuja ja elämyksiä. Maailma laajenee edelleen.

Japanilaisen ja kiinalaisen ruoan tilalle ovat nyt nousemassa korealainen ja vietnamilainen keittiö. Lisääntynyt matkailu, kutistuva maailma ja seikkailun halu  luovat jatkuvasti uusia tarpeita.

 

6. Karvas maku, parempi maku

bitter

Ihmiset kykenevät tunnistamaan ainakin viisi eri perusmakua: suolaisen, makean, happaman, karvaan ja umamin.

Kuluttajien kasvavaan elämyksien tarpeeseen liittyvät myös vahvat ja voimakkaat maut. Asiakkaat suosivat tästä syystä nyt enemmän karvaita makuja. Tämä on nähtävissä tumman suklaan, humalaisemman oluen sekä tummemmaksi paahdetun kahvin kasvaneena kysyntänä.

 

7. Kuluttajíen terveellisempi valinta

Healthy

Erilaisten muoti-, terveysdieettien suosio ja määrä tulee entisestään lisääntymään. Näiden yhä yksilöllisempien ruokavalioiden myötä ”terveyssyöminen” on saanut entistä tarkemmin määriteltyjä muotoja. Ravintoloitsijoiden on tästä syystä kehitettävä yksilöllisempiä valintoja mahdollistavia ”kokoa oma ateriasi” -vaihtoehtoja kyetäkseen tarjoamaan jokaiselle jotain.

Kuluttajat ovat yhä tietoisempia terveellisyydestä, mutta samalla tämän määritelmä on jatkuva muutoksessa. Tällä hetkellä kuluttajat niputtavat terveyskäsitteeseen usein myös sellaiset termit kuten paikallisuus (lähiruoka), luonnonmukaisuus ja kestävä kehitys.

 

8. Paikallisuus on pop

ekologisk 021

Kuluttajat ovat kiinnostuneempia siitä, mitä he syövät ja mistä ruoka tulee. Asiakkaiden mieltymys lähiruokaan tulee näkymään lisääntyneenä kysyntänä kaikkeen lähellä ja vastuullisesti tuotettua ruokaa kohtaan. Isoilla toimijoilla on vaikeuksia yrittäessään vakuuttaa omille asiakkailleen, että heidän tuotteensa ovat yhtä ympäristöystävällisiä ja kestävää kehitystä kuin heidän pienten paikallisten kilpailijoidensa tuotteet ovat.

Kuluttajat liittävät lähiruokaan lähes synonyymeina myös ekologian-, kestävän kehityksen-, ja luonnonmukaisuuden käsitteet

 

9. Inhimillisten arvojen korostaminen

HR

004
Orjatyövapaata suklaata

003

Keskustelut pikaruoka-ravintoloiden kestävästä tuotantoketjusta ja minimipalkoista tulevat nostamaan parrasvaloihin ihmiset ravintolan kulissien takana. Ympäristöasioiden huomioiminen on jo lähes jokaisen yrityksen ohjelmassa. Seuraavaksi kuluttajien mielenkiinnon kohteena tulee olemaan yrityksen inhimilliset arvot.

Yhdysvaltalainen Starbucks-kahvilaketju on jo vuosia korostanut maksavansa ravintoloidensa raakakahvin tuottajille sellaista palkkiota, joilla kahvin viljelijät oikeasti tulevat toimeen. Yritys takaa myös kaikille työntekijöilleen Yhdysvalloissa (myös osa-aikaisille) ilmaisen sairausvakuutuksen, joka ei ole aina itsestään selvää etenkään pikaruokaravintoloiden työntekijöille. Starbucksin yksi keskeisimmistä arvoista on;Putting People First”.  Tämän mukaan työntekijät  voivat  yltää työssään uskomattomiin tuloksiin  huomatessaan tulleeksi kohdelluksi työyhteisössä aitoina ihmisinä.

Asiakas kokee hyötyvänsä tästä saadessaan parempaa palvelua ja yrityksen hyötyinä ovat pienemmät markkinointikustannukset sekä lisää tyytyväisempiä asiakkaita.

 

10. Z-sukupolven aikakausi

Mafis ja Linda – kopio

X ja Y -sukupolvien riippuvuus  sosiaalisesta mediasta siirtyy seuraavaksi uudelle ulottuvuudelle Z-sukupolven alkaessa tekemään itsenäisiä päätöksiä siitä, mitä ja missä he haluavat syödä.

Palvelutarjonnan suunnittelussa tulee jo huomioida tämän sukupolven muuttuneet odotukset palveluilta, jotka todennäköisesti tulevat liittymään tavalla tai toisella uuteen teknologiaan, visuaalisuuteen sekä aivan varmasti myös äänekkäämpään musiikkiin. Odotettavissa on siis äärimmäisiä kokemuksia odottava sukupolvi.

 

Aurinkoisin trendi (treeni) -terveisin,

– Mikko

Samsung tab naru

Yksi vastaus artikkeliin “Kuluvan vuoden kuumimmat Fast Food -trendit”

  1. Tuija Siljander

    Kiitos, tosi hyvä yhteenveto!


Kommentoi

TS Hyvinvointi

TS Koti

TS Saaristo